2014년 18권 2호, 북한 유치원 교육의 정치사회화에 관한 연구_엄현숙
초록 보기
본 연구는 북한의 아동이 유치원 교육을 통하여 북한 인민의특성을 획득된다는 데 주목한다. 연구는 교육 관련 정기간행물과북한의 유치원 교육을 분석하였다. 연구 결과 유치원에서 이루어지는 정치사상교양은 수령 숭배에 초점을 맞추고 있으면서도 전통 교육의 도덕과 조화를 이루어 냄으로써 자연스럽게 어린이들의 생활에 스며들도록 추구하고 있다. 또한 유치원의 어린시절 교양실은 국가가 추구하는 교육 교양 목적에 의해 의도적으로 꾸며진 공간이며 이 공간을 이용함에 있어서 허락된 행위만이 요구되는 매커니즘이 작동되는 곳이다. 이곳에서 진행되는 ‘백두산 3대장군’ 어린 시절 교양은 우리말, 셈세기 등 타 수업과는 달리 교양의 형태를 띠고 있으며 보고, 듣고, 말하기에 충실하도록 구성되어 있다. 또한 허락된 행위를 숙지할 때 내려지는 칭찬과 이를벗어나려는 자아의 통제가 이루어진다. 이를 통해 어린이들은 해야 할 것과 하지 말아야 할 것에 대한, 해서는 안 되는 것에 대한분명한 태도를 갖게 되며 북한 사회에서 공유되는 가치를 배운다. 이 글에서 유치원 교육은 유치원 ‘높은 반’을 의미하며 만 5세의 어린이들이 포함된다.
This article noted that the North Korean children acquire theproperties of North Korean people through preschool education. Astudy analyzed education-related periodical publication and NorthKorean preschool education. The political ideology education inpreschool focus on the warship of suryong or the great leader but italso integrates the ethics of traditional education, which naturallyblends into the everyday lives of the children. The childhoodeducation room is a space created especially for the purpose ofcultivating the state goal of education and edification. The operatingmechanism in this space is to only allow permitted acts. Thechildhood education of the “Three Commanders of Mt. Paektu” isdifferent from other classes such as Korean language or arithmeticclasses, where it requires students to commit to seeing, hearing, andspeaking skills where it comprises the structure of intellectual andideological education. In addition, there is a system of praise formastering the permitted acts and control of self for deviating fromsuch acts. This cultivates the children to form a specific attitude andunderstanding of what should be done and what cannot and shouldnot be done, and learn the shared value system of the North Koreansociety. In this article, preschool education means the “higher class” of preschool with children over five-years old.
첨부 [1]
Comments