19권 1호_강동완_북한주민들의 중국에서 남한 미디어 이용 실태 연구
- 연세대학교 통일연구원(공용/연세대학교 통일연구원)
- 2016년 9월 29일
- 2분 분량
2015년 19권 1호, 북한주민들의 중국에서 남한 미디어 이용 실태 연구_강동완
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폐쇄된 북한 사회에서 북한주민들은 외부정보를 통해 간접적으로 외부세계를 경험한다. 북한당국의 엄격한 통제와 감시에도 불구하고 북·중 접경지역에서의 밀수를 통해 유입되는 남한 영상물은 북한의 내륙지역까지 확산되고 있다. 하지만 ‘자본주의 날라리풍’으로 규정하고 전담 단속반까지 가동하며 철저히 외부정보를 차단하려는 북한 당국의 통제로 인해 북한주민들이 남한 미디어를 접하는 데는 한계가 있다. 그런데 최근 북한주민들의 합법적인 중국 방문이 늘어나면서 중국 체류 기간 중 남한 미디어를 접하는 경우가 발생하고 있다. 본 연구의 목적은 북한주민들의 중국체류 시 남한 영상물 시청 실태와 현황을 살펴보고 시사점을 도출하는 것이다. 중국을 합법적인 방식으로 방문할 수 있는 북한주민의 수는 제한적이다. 중국에서의 생활과 미디어 접촉 등에 의한 의식변화는 개인은 물론 북한으로 다시 복귀하여 주변 사람들에게 정보전달자의 역할을 할 수 있다는 점에서 이들의 행위 양식을 연구할 필요가 있다. 이러한 조사결과를 통해 향후 남북한 미디어 통합 방안을 위한 시사점을 도출할 수 있으리라 기대한다.
In the closed North Korean society, people experience the outside world second-hand through outside information. South Korean videos, which are introduced into North Korea through smuggling in the border areas between North Korea and China in spite of the strict control and monitoring of the North Korean regime, are spreading even into the inland areas. There are, however, limitations with North Korean people’s exposure to the South Korean media since the North Korean regime strives to shut off outside information thoroughly even by running a squad devoted to South Korean videos that have been defined as a “capitalist delinquent style” by the regime. The purposes of this study were to investigate how North Korean people would get their hands on South Korean videos and how much they would watch them in China and to analyze the information they would obtain through South Korean videos. Only a limited number of North Korean people can make a legal visit to China. There is a need to examine their behavioral style since the changes to their consciousness due to their life and media contacts in China can serve as communicators of information to people around them as well as them when they return to North Korea. Those findings are expected to result in implications for media integration plans between North and South Korea in the future.
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