19권 2호_노경란_DACUM법을 이용한 학업지원 부문 탈북청소년지원가 직무분석
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본 연구의 목적은 탈북청소년의 학업지원을 담당하고 있는 탈북청소년지원가의 직무를 분석하고 직무분석 결과에 기초하여 이들의 능력 개발에 도움이 되는 시사점을 도출하는 것이다. 이를 달성하기 위하여 DACUM법을 활용하여 탈북청소년지원가의 직무를 분석한 결과 다음과 같다. 첫째, 학업지원 부문 탈북청소년지원가는 기존의 청소년지도사, 지역사회교육전문가, 방과 후 강사, 북한이탈주민 정착지원서비스 제공자 등 관련 직업과는 다른 고유의 직무를 수행하고 있는 직무로 규명되었다. 둘째, 규명된 직무에 의해서 학업지원 부문 탈북청소년지원가는 ① 입학(입소) 준비, ② 요구진단, ③ 직접지원수행, ④ 교무, ⑤ 간접지원 수행, ⑥ 자기개발, ⑦ 업무형성과 유지, ⑧ 인력관리, ⑨ 기획 및 재정관리, ⑩ 시설관리, ⑪ 행정 등 총11개의 책무, 29개의 과업, 111개의 과업요소를 수행하고 있는 것으로 나타났다. 따라서 이러한 직무분석 결과를 통해서 다음과 같은 두 가지를 시사하고 있다. 첫째, 직무분석 결과를 활용함으로써 현업에 종사하는 학업지원 부문 탈북청소년지원가의 직무능력개발을 위한 교육과정 체계를 수립하고 관련 분야 전문가 양성 기반을 다져야 할 것이다. 둘째, 탈북청소년지원가의 능력개발을 위한 교육프로그램 개발 시 현장에서 직무를 수행하고 있는 탈북청소년지원가의 난이도 인식 특성 결과를 적용하는 등 학습자 요구 기반 교육프로그램 개발을 실천해야 할 것이다.
The purpose of this study is to analyze what academic support providers for North Korean defecting youths(hereafter NKD youths) do. To accomplish this purpose, DACUM process is employed to draw job structure consisting of duty, task, and task elements. Furthermore, the survey for academic support providers for NKD youths (sample: 63) is conducted in order to understand their perception of job as well as to confirm propriety of the suggested job structure. Consequently, the result of job analysis on academic support providers for NKD youths is that the job structure of academic support providers for NKD youths consists of 11 duties, 29 tasks and 111 task elements. Based on the result of job analysis, several implications are suggested. First, an academic support providers for NKD youths is a job which has intrinsic and distinguishable duties and tasks from similar jobs such as a juvenile instructor, a instructor of after school program. Second, educational structures should be developed to improve academic support providers for NKD youths’ performance considering categorized tasks by job importance and frequency of duties. Lastly, educational programs should be prepared in a learner centered approach according to their perception of job difficulty.
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